کرسف karasfi.ir

کرسف karasfi.ir

اخبار و اطلاعات شهری کرسف
کرسف karasfi.ir

کرسف karasfi.ir

اخبار و اطلاعات شهری کرسف

معرفی آستان مقدس امامزاده عبدالله (علیه السلام) ـ کرسف


آستان امامزاده عبدالله(علیه السلام) درقسمت شمال غربی  کرسف بر روی قبرستان قدیمی واقع گردیده است. وجود مزار شریف دو امامزاده ی جلیل القدر در کرسف  می تواند دیدگاه جدید و نگرش نو، در نگارش تاریخ منطقه ایجاد نماید. 
 
امامزاده عبدالله یکی از دو امامزادگان مدفون در کرسف می باشد که بقعه ی شریفش در قسمت شمال غربی شهر و بر روی قبرستان قدیمی واقع گردیده است.
بقعه ی آجری این امامزاده از جمله بناهای جدید الاحداث شهرستان است که در سال 1373 هـ .ش با اقدام و حمایت اداره اوقاف و امور خیریه ی شهرستان خدابنده و خودیاری مردمی ساخته شده است.
این بنا در وضعیت کلی از دو بخش تشکیل یافته است: بخش نخست هشتی به طول 4/10 متر و عرض 3/10 متر می باشد که سقف آن با استفاده از تیرآهن و تاق ضربی پوشانده و به وسیله ی درب آهنی که در سمت جنوبی آن قرار گرفته به داخل راه می یابد. در گوشه ی سمت راست این فضا، مقبره ی سیدمحمدباقر موسوی معروف به میر آقا قرار دارد.
بخش دوم اتاق مقبره ی گنبدداری به طول 3/90 متر و عرض 3/60 متر می باشد که در سمت شمالی هشتی قرار گرفته و گنبدی از نوع دو پوششی بر فراز دیوارهای آن استوار گشته است. ارتفاع این فضا تا محل نشستنگاه گنبد 3/60 متر می باشد که در چهار گوشه ی آن گوشواره هایی از آجر ساخته شده و لایه ی داخلی گنبد بر روی آنها استقرار یافته است. در دیوارهای داخلی این اتاق که با استفاده از ملات سیمان سفید تزئین گردیده، سه تاق نمای نوک تیز دیگر به چشم می خورد. مقبره ی امامزاده عبدالله (علیه السلام) تنها مرقد موجود در داخل این بخش است که به وسیله ی ضریح فلزی محافظت می شود.

نمای بیرونی بقعه امامزاده با استفاده از ملات سیمان سفید پوشانده شده و کف هر دو بخش نیز به وسیله ی سنگ نمای معمولی مفروش گردیده است.

منبع: پایگاه جامع امامزادگان و بقاع متبرکه ایران اسلامی



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد