کرسف karasfi.ir

کرسف karasfi.ir

اخبار و اطلاعات شهری کرسف
کرسف karasfi.ir

کرسف karasfi.ir

اخبار و اطلاعات شهری کرسف

مصاحبه ی کرسف آنلاین با شهردار کرسف، شهریور 95

حدود سه سال از شهر شدن کرسف میگذرد و در این سه سال کارهای عمرانی زیادی در این شهر انجام شده و این نشان از همدلی و همکاری شهرداری و شورای شهر و شهروندان در جهت تلاش برای آبادانی کرسف دارد. اگر اکنون به کرسف سفر کنید و گشتی در خیابانهای شهر بزنید، به راحتی متوجه پوست اندازی کرسف میشوید. این تغییر و تحولات، بهانه ای شد تا ساعتی با جناب آقای سید ضرغام حسینی، شهردار محبوب کرسف به گفتگو بنشینیم.

آنچه میخوانید چکیده ی پرسش و پاسخ کرسف آنلاین است با شهردار کرسف در شهریور 95: 

 


جناب آقای شهردار، لطفا" بفرمایید که در یک سال گذشته چه پروژه هایی در کرسف تکمیل و به بهره برداری رسیده است؟

اولویت اولیه شهرداری در یک سال گذشته، زیرسازی و آسفالت ریزی خیابانها بوده و انتظار بالایی از طرف شهروندان وجود داشت و برخیها انجام این امر را غیرممکن میدانستند و  ما تمام توان خود را صرف انجام این پروژه کردیم تا بتوانیم آنرا به سر انجام برسانیم. اجرای این پروژه، همزمان شد با تعویض شبکه آبرسانی کرسف و این امر موجب اجرای با تاخیر این پروژه شد و باعث شد ما نتوانیم در سال 94 این پروژه را به سر انجام برسانیم.

درسال 95 پس از اتمام بارشها، در اواخر خردادماه، پروژه مجدد استارت خورد و حدود 20 تیرماه 95 تا جایی که اعتبارات اجازه میداد، آسفالت ریزی انجام و به اتمام رسید. علاوه بر این، امسال برنامه لکه گیری خیابانها را در دستور کار داریم و خیابانهایی که نیاز به لکه گیری دارند شناسایی شده و کار لکه گیری آنها به زودی انجام خواهد شد. کار آسفالت ریزی خیابان سهروردی طی چند روز گذشته با مشارکت ادراه راه انجام شده است.

تهیه نقشه شهر کرسف، تامین اعتبار شده و با کارفرمایی دفتر فنی استانداری انجام خواهد شد و طی 2-3 ماه آینده با انجام پرواز و نقشه برداری از سطح شهر، پیش بینی میشود که تا پایان سال جاری پیش نویس طرح آماده شده و تا خردادماه 96 بصورت قطعی آماده و ابلاغ شود.

 

آسفالت ریزی خیابانها بر اساس چه اولویتی انجام شده است؟

آسفالت ریزی خیابانهایی انجام میشود که عقب نشینیهای آنها به اتمام رسیده و جدول گذاری شده باشند، این دو مورد در هر خیابانی انجام شده باشد، از نظر شهرداری در اولویت برای آسفالت ریزی قرار میگیرد.

 در ابتدای سال 94 خیابانهای امام، حکیم الهی و زهراوی آماده آسفالت ریزی بود و سایر خیابانها، یا جدولگذاری نشده بودند و یا نیاز به بازگشایی داشتند، که بنا به دلایلی که قبلا" اعلام شد، در سال 94 آسفالت ریزی انجام نشد و اجرای عملیات به سال 95 موکول شد و بر اساس تصمیم سال 94 خیابانهای ذکر شده آسفالت ریزی شد.

در حال حاضر خیابانهای بهار، بولاخ باشی و کوهساران جدول گذاری شده و آماده آسفالت ریزی است که در صورت تخصیص قیر یارانه ای، آسفالت ریزی آنها انجام خواهد شد. بیشتر اعتراضاتی که در زمینه آسفالت ریزی داشتیم، این بود که با توجه به اینکه بیشتر تردد شهروندان از خیابان بهار انجام میشود و خیابان اصلی است، چرا خیابان فرعی حکیم الهی آسفالت ریزی شده است. لازم به توضیح است که کار جدولگذاری خیابان بهار در زمان آسفالت ریزی به اتمام نرسیده بود و  به همین دلیل خیابان حکیم الهی آسفالت شد.

ما این مسئله را درک می کنیم که همه شهروندان علاقمند این هستند که خیابان محل سکونتشان آسفالت شود، ولی تا زمانی که عقب نشینیها انجام نشده و خیابان جدول گذاری نشود، امکان آسفالت ریزی آن خیابان وجود ندارد.

 

در حال حاضر کدام خیابانها نیاز به عقب نشینی دارند؟

غیر از خیابان کوهساران که به خیابان پشت پاسگاه معروف است، تقریبا" همه ی خیابانها نیاز به عقب نشینی دارند.

 

مشارکت شهروندان در جهت عقب نشینیها در چه سطح و به چه صورت است؟

متاسفانه با اینکه روحیه مشارکت در شهروندان وجود دارد، ولی با توجه به اینکه شهرداری از منابع مالی لازم جهت ورود به معامله با شهروندان برخوردار نیست و هم اینکه شهرداری زمینهای معوضی برای واگذاری به شهروندان ندارد و اکثر کسانی که ملکشان در مسیر بازگشاییها قرار دارد، از تمکن مالی جهت تهیه مسکن و ملک جایگزین برخوردار نیستند، انجام عقب نشینی و بازگشایی معابر به کندی پیش میرود.

در صورت ابلاغ نقشه شهر، محدوده شهری اضافه خواهد شد و با تبدیل اراضی زراعی موجود در محدوده، به مسکونی، حدود نصف اراضی زراعی به شهرداری تعلق خواهد گرفت که در اینصورت شهرداری این امکان را به دست می آورد که در قبال عقب نشینی شهروندان، زمینهای معوضی را به آنها واگذار کند و این امر به حدود 2 سال زمان نیاز دارد. در حال حاضر عقب نشینیها بصورت تهاتری در قبال عوارض شهرداری انجام میشود.

 

آیا مشخص شده که اراضی در چه مناطقی به محدوده شهری وارد شود؟

خیر، اظهار نظر در این زمینه خیلی مشکل است. دفتر فنی استانداری بعنوان کارفرمای طرح با شرکت مشاور قرارداد امضا خواهد کرد و شرکت مشاور بر اساس آیین نامه ها و تبصره ها نسبت به تهیه نقشه اقدام و پس از تحویل نقشه به دفتر فنی، با هماهنگی مسکن و شهر سازی، اصلاحات لازم صورت خواهد گرفت و نهایتا" پیش نویش نقشه برای شهرداری و شورای شهر ارسال خواهد شد که در صورت وجود پیشنهادات و ارئه آن و درصورت پذیرش پیشنهادات، در نقشه عمل شده و آماده خواهد شد. با این تفاسیر انشاالله تا اواخر امسال پیشنویس آماده شده و سال بعد ابلاغ میشود.

ممکن است تا ابلاغ نقشه شهری خرید و فروش هایی انجام شود که شهرداری و شورای شهر به طرق مختلف به مردم اطلاع رسانی کرده اند که خرید و فروش اراضی خارج از محدوده شهری، بغیر از کاربری زراعی ممنوع است و خرید و فروش فقط به قیمت و شرایط زراعی امکانپذیر است. به مردم توصیه میشود از خرید اراضی زراعی تفکیک شده به عنوان زمینهای مسکونی، خودداری کنند، چون پس از اجرای طرح با توجه به اینکه نصف زمینها به شهرداری تعلق میگیرد، و اگر در آینده این زمینها در طرحهایی مثل خیابان  و میدان قرار گیرند، شهرداری این اراضی را به قیمت اراضی زراعی محاسبه کرده و خریداران این زمینها متضرر خواهند شد.

 

در طرح تعویض سیستم آبرسانی، آیا تعویض لوله ها در کل شهر انجام شده یا اینکه در مناطق خاصی اجرا شده است؟

لوله های آب خیابان امام، خیابان شهدا و کوچه کشاورز بطور کامل تعویض شد و با توجه به عمر مفید شبکه، امید است که تا 20-25 سال آینده مشکلی نباشد. اصولا مسائل مربوط به آب ارتباطی به شهرداری نداشته و مستقیما به اداره آب و فاضلاب مربوط می شود، با توجه به اینکه ما قصد آسفالت ریزی در مسیر اجرای پروژه تعویض سیستم آبرسانی را داشتیم، برای بالا بردن عمر آسفالت و اجتناب از کنده کاری مجدد و ایجاد خسارت، با اداره آب و فاضلاب همکاری کردیم.

 

کار حفر چاه برای تامین آب شرب کرسف به کجا رسیده است؟

با توجه به پیگیریهای شورای شهر و مساعدت فرماندار محترم اعتباری به مبلغ یک میلیارد و سیصد و پنجاه میلیون تومان برای این کار اختصاص پیدا کرده و ادراه آب در حال حفر چاه است. با مطالعات دقیقی و علمی که توسط اداره آب انجام شده، پیش بینی میشود که این چاه دبی آب مطلوبی داشته و انتظارات را برآورده کند.

 

آیا در سال 96 پروژه ی عمرانی خاصی در کرسف اجرا خواهد شد؟

با توجه به اینکه بودجه بندی در دیماه انجام میشود، پروژه خاصی برای سال 96 پیش بینی نشده و اظهار نظر در این مورد مشکل است. با توجه به در پیش بودن انتخابات شورای شهر در بهار 96، پس از انتخابات، اعضای شورای جدید با شهردار در جلسه ای درباره این موضوع  تصمیم گیری خواهند کرد. برای ابتدای سال 96، کار زیرسازی و آسفالت خیابانهای بهار، بولاخ باشی و کوهساران پیش بینی شده است.

 

آیا جاده بیجار همچنان در محدوده اداره راه است؟

بله، اخیرا" هم با زحمات اداره محترم راه کار آسفالت ریزی جاده، عملیاتی شده است.

 

برای نیمه دوم سال 95 شهرداری چه برنامه ای دارد؟

زیرسازی و جدولگذاری خیابانهای ستارخان، ولیعصر و ادامه خیابان بهار در دستور کار قرار دارد و لکه گیری خیابانها انجام خواهد شد. تابلوهای راهنمای مسیر خریداری شده و ظرف 1-2 ماه آینده در معابر شهر نصب خواهد شد. تمام توانمان را به کار خواهیم گرفت تا حدود 600-700 میلیون بدهی شهرداری را تسویه کنیم تا برای دور بعدی شورای شهر و شهرداری، بدهی باقی نماند و آنها بتوانند برنامه های خود را با اعتبارات خود مدیریت کنند.

 

با توجه به شهر شدن کرسف، طبق قانون شهرداریها مراحل ساخت و ساز بناها مشخص است ولی اشخاصی هم هستند که قبل از شهر شدن کرسف اقدام به ساخت و ساز کرده و گاها" بنای خود را به اتمام رسانده و برخی هم هنوز تکمیل نکرده اند. تکلیف این افراد برای ادامه ساخت و دریافت پایان کار چیست؟

از اواخر سال 82 دهیاری در کرسف مستقر شده است و بر اساس قانون در همان سال نقشه تهیه شده و دهیاری بر اساس ضوابط ابلاغی، متولی صدور پروانه ساختمان بوده است. بناهایی که قبل از سال 82 ساخته و به اتمام رسیده است مشکلی نداشته و به محض مراجعه مالکین، کارهای مربوطه انجام میشود، ولی افرادی که بعد از سال 82 اقدام به ساخت و ساز کرده اند، حتما" باید جواز ساخت  از دهیاری داشته باشند، که در اینصورت پرونده  به کمیسیون ماده 100 ارجاع شده و پس از تایید استحکام بنا توسط سازمان نظام مهندسی و اظهار نظر کمیسیون مراحل کار طی میشود. هدف اصلی ماده 100 علاوه بر استحکام بنا، اطمینان از عقب نشینی ملک برای جلوگیری از ایجاد مشکل برای باز گشایی معابر است و در صورتی که این دو مورد تایید نشود، حکم تخریب صادر میگردد.

 

شهروندان برای جلوگیری از مشکلات احتمالی، قبل از معامله املاک و یا ساخت و ساز،  چه کاری باید انجام دهند؟

ما بارها و به طرق مختلف به مردم اطلاع رسانی کرده ایم که حتما" قبل از خرید و فروش و اقدام به ساخت و ساز املاک، به واحد فنی شهرداری مراجعه و در زمینه ملک مورد معامله یا ساخت و ساز، استعلام وضعیت کنند، تا در آینده با مشکل مواجه نگردند. استعلام به دو شکل امکان پذیر است: از طریق حضوری و شفاهی و از طریق درخواست کتبی. در زمینه استعلام شفاهی، در حال حاضر مهندس بیات مسئول دفتر فنی شهرداری، پاسخگوی مردم هستند. پیشنهاد میشود برای جلوگیری از ایجاد مشکلات در آینده، حتی الامکان، استعلامها بصورت کتبی درخواست شود که در اینصورت، شهرداری هم بصورت کتبی پاسخ داده و از مشکلات احتمالی در آینده جلوگیری میشود.

 

آیا طرح جدیدی برای چشمه و بولاخ وجود دارد؟

همه ی طرههای ما منتظر نقشه شهر است. بولاخ خارج از محدوده شهری است و بر اساس قانون، شهردار نمیتواند در خارج از محدوده اجرای طرح و هزینه کند.

چشمه داخل محدوده شهری است و زمینهای اطراف چشمه بطور کلی با کاربری باغ است. برای اجرای هر نوع طرح ابتدا باید تغییر کاربری زمینهای اطراف چشمه به تفریحی و مسکونی و با توافق با مالکین انجام شود و پس از آن نسبت به تهیه طرح اقدام گردد. پس از ابلاغ نقشه شهر، در صورت نیاز، شورای شهر میتواند نسبت به  تغییر کاربری درخواست خود را به کمیسیون ماده 5 استانداری بدهد و درصورت موافقت کمیسیون، تغییر کاربری انجام شده و پس از تملک مقدار مشخص شده از زمینها توسط شهرداری، آماده تهیه طرح شود. در حال حاضر با توجه به نبود نقشه ی شهر، کمیسیون به هیچ طرحی در این زمینه پاسخ نمیدهد.

 

شهروندان به چه صورت میتوانند در مورد املاک واقع در داخل یا خارج از محدوده ی شهری، اطلاعات کسب کنند؟

نقشه محدوده در شهرداری موجود است و مردم میتوانند با مراجعه به دفتر فنی شهرداری در این زمینه کسب اطلاعات کنند.

 

توصیه شما به شهروندان کرسف چیست؟

با توجه به اینکه کمتر از یکسال به پایان دوره مسئولیت شورای فعلی زمان مانده و رقابتهای انتخاباتی تقریبا از اواخر امسال شروع خواهد شد، طبیعتا" شهرداری هم متاثر از شوراست و با توجه به اینکه ماموریت بنده هم، در پایان سال 95 به اتمام میرسد، و تا پایان امسال در خدمت مردم و شورا هستم، توصیه ای که به مردم دارم این است که شهرداری را دوست، رفیق و همراه خود بدانند و این مورد را در نظر داشته باشند که هدف شهرداری این نیست که برای مردم ایجاد دردسر کند. دغدغه ی اصلی شهرداری آبادانی شهر است و انتظاری که از مردم داریم این است که در زمینه عقب نشینی و غیره با شهرداری همکاری کنند. قانون حق و حقوق شهروندان در قبال شهرداری و بالعکس را مشخص کرده است و با اطاعت از قانون و همکاری با شهرداری، توسعه و آبادانی شهر میتواند شتاب بیشتری بگیرد و با آباد شدن شهر، بر ارزش املاک مردم اضافه شده و در نهایت مردم سود میبرند و از رفاه برخوردار میشوند.

طرح های اجرا شده در شهر حاصل زحمات شورای شهر و پرسنل شهرداری و همکاری شهروندان است. فرهنگ بالای اعضای شورای فعلی و تعامل سازنده ی شورا با ادارات، سازمانها و مسئولین طی حدود 3 سال اخیر، باعث ایجاد دید مثبت در مسئولین نسبت به شهر کرسف شده است. توصیه میشود در انتخابات پیش رو هم مردم با آگاهی، و دقت نظر شرکت کنند و افرادی در سطح شورای فعلی را انتخاب نمایند تا تعاملات خوبی با مسئولین داشته باشند. با توجه به اینکه شهردار هم تابعی از شورای شهر است، در صورت انتخاب افراد بدون حاشیه و متعهد، اداره امور شهری بهتر شده و  توسعه و آبادانی شهر سریعتر اتفاق می افتد.

این انتظار وجود دارد که مردم نسبت به مسائل شهر خود حساسیت و احساس مسئولیت داشته و در مسائل مختلف مشارکت فعال داشته باشند. شهروندان کرسفی مقیم کرسف و شهر های دیگر، از طریق سایت شهرداری، سامانه پیامکی، تلفن و مراجعه حضوری، میتوانند پیشنهادات و انتقادات و سوالات خود را مطرح کنند.

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد